logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Zo houd je je werknemers gemotiveerd

Bedrijfsleiders en managers demotiveren hun werknemers soms onbewust waardoor hun enthousiasme afneemt. Veel bedrijven behandelen hun werknemers als wegwerpartikelen die gemakkelijk te vervangen zijn. Of werknemers ontvangen geen gepaste erkenning en beloning voor hun werk.

Demotiverend management
Volgens een Amerikaanse studie is de overgrote meerderheid van werknemers erg enthousiast als ze starten met een nieuwe job. Na een half jaar echter blijkt de moraal van de werknemers in 85% van de bedrijven sterk gedaald te zijn om in de volgende jaren nog te verslechteren.

Uit deze studie blijkt dat bedrijven hun werknemers helemaal niet moeten motiveren, wel moeten ze stoppen met hen te demotiveren. De fout blijkt doorgaans bij het management te liggen, zowel op het vlak van beleid en procedures als de relatie (lees: gedrag en managementstijl) die managers aangaan met hun ondergeschikten.

Doelen van werknemers
Om het enthousiasme dat werknemers initieel mee naar hun werk brengen te behouden moeten bedrijfsleiders en managers 3 soorten doelen begrijpen die de grote meerderheid van werknemers zoekt in hun werk.

  • Gelijkheid Ė Gerespecteerd worden en eerlijk behandeld worden op het vlak van lonen, voordelen en werkzekerheid
  • Prestaties Ė Trots zijn op zijn job, prestaties en werkgever
  • Kameraadschap Ė Goede en productieve relaties met collegaís onderhouden

Om enthousiast personeel te behouden moet het management al deze 3 doelen helpen verwezenlijken. Dit om de eenvoudige reden dat werknemers die werken voor bedrijven die 1 van deze doelen verwaarlozen, 3 keer minder enthousiast zijn dan werknemers in bedrijven waar al deze elementen aanwezig zijn. Een doel kan daarbij niet als plaatsvervanger optreden van een ander doel. Meer erkenning is geen vervanger van meer loon, geld is geen plaatsvervanger van het gevoel van trots wanneer een taak goed volbracht werd...

Acties van managers
Of een werkgever deze 3 doelen kan vervullen hangt zowel van het organisatorisch beleid als van de dagelijkse gewoontes van de managers af. Het belangrijkste voor werknemers is een gevoel van veiligheid: ze hoeven niet te vrezen dat hun job op het spel staat als hun prestaties niet perfect zijn. Ontslagen vormen daarbij enkel een laatste redmiddel, niet gewoon een optie wanneer het even moeilijker gaat.

Werkzekerheid is echter slechts het begin. In wat volgt beschrijven we 7 principes die een ultieme rol spelen in het ondersteunen van je werknemers doelen op het vlak van gelijkheid, prestaties en kameraadschap zodat ze het enthousiasme waarmee ze aanvankelijk gestart zijn, behouden.

Prent een inspirerend doel in
Een helder, geloofwaardig en inspirerend organisatorisch bedrijfsdoel bepalen, dat is een eerste voorwaarde voor een enthousiaste werknemer. Dit doel moet verder gaan dan louter het financiŽle plaatje. Je belandt dan bij de missie van een onderneming, een krachtig hulpmiddel. Een manager moet bovendien kunnen uitleggen waarom er net voor die missie gekozen werd.

Zorg voor erkenning
Bedrijfleiders en managers moeten ervoor zorgen dat alle bijdragen van werknemers, klein of groot, erkend worden. Het motto van veel managers lijkt te zijn: waarom iemand bedanken die doet waarvoor hij betaald wordt? Werknemers appreciŽren een compliment en zijn verontrust als hun bovengeschikte niet de tijd neemt om hen te bedanken voor een goed volbrachte opdracht, terwijl deze erg snel kritiek levert als er fouten gemaakt worden. Erkenning versterkt de prestaties van werknemers. Of dat nu in de vorm van een klopje op de schouder, een compliment, een etentje, een flexibel uurrooster of een extra dagje vakantie is, maakt niets uit zolang er maar sprake is van oprechtheid.

Wees een coŲrdinator voor je werknemers
Als baas moet je commanderen en controleren? Toch liever niet als je gemotiveerde werknemers wil behouden. Herdefinieer je rol liever en wordt een coŲrdinator. Het is immers jouw taak om de taken van je personeel te faciliteren. In dat opzicht zijn je ondergeschikten eigenlijk je klanten. Je vertegenwoordigt hun belangen en zorgt ervoor dat je mensen krijgen wat ze nodig hebben om te slagen in hun opdracht.

Wees een coach voor je werknemers
Help je werknemers bij het verbeteren van hun prestaties zonder dat je hen ontmoedigt of irriteert. Spiegel je niet aan het prototype van de strenge leraar, maar aan dat van een sportieve coach.

Communiceer ten volle
Een van de klachten die steeds vaker aangehaald wordt door ontevreden werknemers is het gebrek aan voldoende communicatie. Er is een verschil tussen de informatie die werknemers nodig hebben om hun job te volbrengen en  informatie waardoor ze zich gerespecteerd voelen. Om die reden houd je best niets achter voor je werknemers behalve die zaken die echt vertrouwelijk zijn. Communiceer open en wees volledig, op die manier help je je werknemers niet alleen bij hun job, het is ook een krachtig teken van respect. Controleer ook of je communicatie oke is en vraag feedback; boodschappen zijn soms onduidelijk of worden verkeerd begrepen. 

Promoot teamwerk
Veel opdrachten vereisen teamwerk om effectief volbracht te worden. Groepen kunnen nu eenmaal beter problemen oplossen dan individuen. Bovendien vinden veel werknemers het erg motiverend om in teams te werken. Wil je meer te weten over efficiŽnt teamwerk?

Luisterbereidheid & betrokkenheid
Werknemers vormen een rijke bron van informatie: ze weten hoe een taak volbracht moet worden en hoe het beter kan. Participerende managers worden beloond op het vlak van efficiŽntie en werkkwaliteit. Ze tonen hun interesse in de ideeŽn van werknemers, ze wachten niet op formele meetings, maar ze gaan de directe conversatie met individuen en groepen aan en bespreken met hen wat er verbeterd kan worden. In een volgende stap geven ze hun werknemers de vrijheid om zelf kleine veranderingen aan te brengen passend bij hun kennis en ervaring.

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 16/2/2010
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z