logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Verspreid je boodschap met een persbericht

Jaarlijks versturen duizenden bedrijven persberichten naar diverse mediakanalen. Vaak worden deze berichten echter nooit door deze media opgepikt. Meer nog, sommige persberichten belanden rechtstreeks in de prullenbak. Een goed persbericht opstellen is dan ook niet eenvoudig...  

Een persbericht: informeren is de boodschap!
Een persbericht is een schriftelijk bericht waarin belangrijk of afwijkend nieuws staat. Het maakt een belangrijke deel uit van de PR en je communicatiestrategie: met dit medium wil je jouw boodschap in de eerste plaats overbrengen naar de pers. Daarna volgt (hopelijk) het grote publiek. 

Een persbericht dient in de eerste plaats om te informeren en moet een actuele nieuwswaarde bevatten. Het is dus geen goedkope of alternatieve manier om te adverteren!    

Aspecten van een persbericht
Heel wat persberichten belanden -vaak ongelezen- in de prullenbak. Journalisten krijgen (dagelijks) heel wat persberichten in hun mailbox. Het persbericht moet dan ook zo opgesteld zijn dat het hun aandacht trekt. 

Uiteindelijk beslissen zij of ze het persbericht wel dan niet publiceren! Pas als journalisten je persbericht interessant vinden, zal ook het (grote) publiek bereikt worden. Let bij het opstellen van een persbericht op volgende zaken:

  • Zorg dat je persbericht een zekere nieuwswaarde heeft.
  • Een persbericht belicht nieuwe of speciale feiten en gebeurtenissen binnen een bedrijf, organisatie of bij perso(o)nen.
  • De titel van het persbericht is cruciaal. Deze kop moet duidelijk zijn en aanslaan!
  • Schrijf actief!
  • Hou het kort en bondig. Een enkel A4'tje volstaat meestal.
  • Vermijd al te moeilijke woorden of vaktermen. Zorg er anderzijds voor dat het persbericht niet te 'simpel' is.
  • De lay-out is wel belangrijk, maar uiteindelijk is de inhoud van doorslaggevend belang.
  • Denk niet altijd uit het oogpunt van de onderneming. Neem de plaats in van het publiek: wat vinden zij interessant?
  • Wees zoveel mogelijk objectief. Vermijd pure reclametaal!
  • Zorg dat er geen fouten (spelling, grammatica, informatie ...) in het persbericht staan. Vertrouw niet enkel op je spellingscorrector en laat de tekst nalezen door je collega('s).  

Structuur van een persbericht
De opbouw van een persbericht bestaat uit volgende elementen:

  • Bovenaan het blad komt 'PERSBERICHT'.
  • Enkele regels hieronder komt de kop van het persbericht. Deze kop is een krachtige samenvatting van het persbericht.
  • Vermeld vervolgens de plaats en de datum (linkerkant van het blad).
  • In de eerste alinea (de lead) staat 'het nieuws'. Hier vind je het waarom, waar, wanneer, wie, wat en het hoe van het nieuws terug.
  • De volgende alinea's gaan dieper in op de zaken die je in de eerste alinea vermeld hebt.
  • Op het einde van het persbericht staat de naam van de contactpersoon, het e-mail adres, het telefoonnummer ... waar men je kan bereiken voor extra-informatie.    
  • Zorg dat het duidelijk is wie de afzender is.

Zorg ervoor dat het persbericht er netjes én overzichtelijk uitziet zodat journalisten in een oogopslag zien waarover het bericht handelt.

Een persbericht versturen
Is je persbericht foutloos opgesteld? Hoog tijd om het te verspreiden naar de persorganen. Denk alvast aan volgende punten:

  • Wie wil je bereiken (definitie van je doelgroep)?
  • Lokaal of regionaal? Je kan een uitgebreide lijst van lokale en nationale tv- en radiozenders, dagbladen, weekbladen ... vinden op het internet.
  • Welk medium is interessant: geschreven of audiovisuele pers, internet ...
  • Naar welke persagentschappen stuur je het persbericht?   
  • Stuur je persbericht op tijd door. Journalisten werken met deadlines!
  • Stuur het persbericht door naar je contactpersonen bij de verschillende media.

Wie het persbericht via e-mail doorstuurt, denkt best aan volgende punten:

  • Stuur je persbericht door als een mailbericht ipv in bijlage.
  • Wil je het persbericht toch als bijlage doorsturen? Geef dan kort een woordje uitleg in je e-mail en in het subject van de mail. Wie enkel 'persbericht' vermeldt, zal niet veel succes boeken. Hou er wel rekening mee dat een attachment openen meer tijd in beslag neemt.
  • Foto's kunnen toegevoegde waarde geven aan je persbericht. Wees echter zuinig met afbeeldingen want dit neemt heel wat capaciteit in beslag!
  • Stuur je persbericht gericht! 

Als je persbericht door de media opgepikt wordt, kan het wel zijn dat het bericht in verkorte vorm gepubliceerd wordt. Je hebt ook geen idee waar en wanneer ze het persbericht wereldkundig maken. Stuur het persbericht dus ruim vooraf door, je bent heus niet de enige!   

Persbericht: zelf schrijven én versturen?
Ben je niet zeker of je persbericht wel zal aanslaan? Weet je niet naar wie je het bericht kan of moet sturen? Geen nood, er bestaan heel wat professionele communicatiebureaus die je hierbij kunnen helpen. Door hun jarenlange ervaring stellen ze niet enkel een goed persbericht op, ze kennen ook de juiste mediakanalen. 

Conclusie
Heel wat persberichten halen nooit de media. Toch zal een persbericht dat actuele nieuwswaarde bevat en goed opgesteld is, zeker de aandacht trekken. Ga dus niet overhaast te werk, bedenk een originele invalshoek, zoek een duidelijke titel, let op de structuur en zorg dat het bericht -op tijd- naar de juiste kanalen wordt gestuurd. 

Een persbericht is nog steeds een goedkope en efficiënte manier om je boodschap bij een groot publiek bekend te maken. Het zal de naamsbekendheid van het bedrijf of de organisatie enkel maar ten goede komen.      

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 10/1/2007
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z