logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 ONDERNEMEN
Startpagina
Artikels
Kosten boekhouder
Energietips
Links
 BUSINESS LEADS
Aanbestedingen
Ontvang offertes
 ZOEKEN EN TOOLS
Btw-nummers
Btw berekenen
Overnames
Faillissementen
Gerechtelijke akkoorden
Oprichtingen
Bedrijfsinformatie
Woordenboek
Postcodes
Vertalingen
 GIDS EN TELEFOON
B2B Aankoopgids
Gele Gids Wereldwijd
Witte Gids
 ZONENUMMERS
België
Nederland
Frankrijk
Duitsland
Alle landcodes
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
E-mailmarketing, een effectieve marketingtool !

Naast de traditionele reclamekanalen zoals de post, televisie, radio,… blijkt dat meer en meer Belgische bedrijven aan e-mailmarketing doen.

Het stijgende succes van reclame via e-mail versturen zit hem voornamelijk in de lage kostprijs en het snel benaderen van nieuwe ‘klanten’. Toch dient men zich aan een aantal regels te houden ( spam )  indien men reclame via e-mail wenst te versturen. Doch blijken voor veel mensen de voordelen van e-mailmarketing meer op te wegen dan de nadelen. Vandaar dat misbruik van e-mail ook stijgende is ( spam = het ongevraagd rondsturen van e-mail ).

De voordelen van direct marketing zoals e-mailmarketing zijn:

- E-mail bereikt direct de juiste contactpersoon
- Snel & Goedkoop
- Meten van respons is mogelijk ( internetstatistieken )
- De opmaak van de e-mail zelf is ook goedkoop en snel aan te maken
- Links in de e-mail naar een andere website(s) is mogelijk
- Tijdstip van versturen & ontvangen is zelf te bepalen
- ...

De nadelen van het sturen van reclame via e-mail zijn:

  • Indien geen goed e-mailbestand is aangemaakt gaan veel e-mails verloren
  • Is snel verwijderbaar uit de mailbox van de ontvanger
  • Beperkt is vrijheid ( t.o.v. traditioneel drukwerk via de post )
  • Wordt minder snel afgedrukt door de ontvanger ( maakt de communicatie tussen de verzender en de ontvanger moeilijk )
  •  …

Een goed e-mailbestand opbouwen is belangrijk

1. Een e-mailbestand aankopen

Indien U van plan bent om een e-mailcampagne te lanceren, zorg er dan voor dat uw e-mailadressen de juiste zijn. Het verzamelen van de juiste e-mailadressen hangt af van:

  • Welke doelgroep wenst u te bereiken ( te bepalen via de NACE code )
  • Welke persoon, met welke functie wenst U te bereiken ( marketingverantwoordelijke, personeelsverantwoordelijke,…)
  • In welk land wenst U uw potentiële klanten te bereiken ?
  • Uit welke regio wenst U uw potentiële klanten te bereiken ?
  • Selecteer bedrijven volgens omzet, aantal werknemers, kapitaal,…

Bovenstaande criteria moeten uw e-mailmarketing tot een succes doen leiden. De aankoop van een e-mailbestand is immers niet goedkoop. Daarom is het belangrijk om een aantal selectiecriteria in achting te houden.

Er bestaan een aantal Belgische bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verzamelen van e-mailadressen en het bepalen van de juiste e-mailadressen volgens bovenstaande criteria. Doch dient men goed uit te kijken of de e-mailadressen wettelijk zijn verzameld, up-to-date zijn en effectief gelinkt zijn aan de juiste contactpersoon.

Deze bedrijven hebben ook een aantal diensten in het leven geroepen zoals:  het opmaken van het e-mailbestand, het verzenden van de e-mails, de opvolging van de respons,…


2. Zelf een e-mailbestand aanmaken

Inwinnen van de e-mailbestanden

De beste manier om goede e-mailadressen te verzamelen is een inschrijfmogelijkheid  te voorzien op een website. Bij de inschrijving kunnen een aantal zaken ingevuld worden of aangevinkt worden. Zorg ervoor dat er niet te veel invulmogelijkheden zijn. Er moet duidelijk bij de inschrijving vermeld worden wat er met de e-mailadressen zal gedaan worden. Bij elke inschrijfmogelijkheid moet de inschrijver kunnen aanvinken dat hij akkoord gaat met de “privacy policy”. Indien de inschrijver de voorwaarden aanvaard, inzage heeft gedaan in de voorwaarden, mag het e-mailadres gebruikt worden zoals beschreven in de “privacy policy”.

Het verzamelen en versturen van de e-mailbestanden

Indien het gaat om grote hoeveelheden e-mails, is het aangeraden de e-mails te verzamelen en te versturen vanuit een mailinglist. De mailinglist is (online) software dat uw e-mailbestanden snel en eenvoudig beheerd. U kunt zelf een database opstellen, bestanden verwijderen, bestanden toevoegen, bestanden aanpassen. Ook kunt U via dergelijke software de respons bekijken ( clicktrough van de e-mail naar een pagina op het internet )

3. Het versturen van de e-mails

Bij het versturen van de e-mails is het belangrijk om met een aantal criteria rekening te houden:

  • Maak uw e-mails op in platte tekst of in HTML ( HTML heeft meer opmaakmogelijkheden en de respons is groter )
  • Timing, stuur uw e-mails uit tijdens de kantooruren en werkuren ( best na 10 uur en voor 16 uur )
  • De boodschap ( zorg ervoor dat de ontvanger van uw e-mail een duidelijke meerwaarde merkt )
  • Zorg voor links in uw e-mailbericht ( vb: Onze producten bekijken, klik hier ! ) ( enkel via HTML opmaak )
  • Zorg voor afbeeldingen in uw e-mail ( enkel via HTML opmaak )
  • Zorg voor een aantrekkelijke slagzin in uw “onderwerp tekstvak” en verzorgde lay-out
  • Maak uw e-mails niet te lang of te zwaar, voorzie indien nodig in bijlage een PDF document.
  • Voorzie steeds de mogelijkheid tot het uitschrijven uit de mailinglist !
  • Verstuur uw mailinglist frequent, zo kan de inschrijver zich herinneren dat hij zich ingeschreven heeft.

4. Het opvolgen van de inbound

Het is belangrijk om de vragen, opmerkingen, bestellingen op te volgen. Hou steeds in gedachte dat het versturen van grote e-mailbestanden veel werk met zich kan meebrengen. Probeer de inbound zoveel mogelijk te automatiseren. ( inbound koppelen aan uw mailinglist )

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 10/7/2004
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent ondernemen
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 

 
  ENI ENERGIELEVERANCIER
 AUDENAERT ACCOUNTANCY - BOEKHOUDKANTOOR
ACCTS
all-round accountants- en boekhoudkantoor met een professioneel team gevestigd in Melle.
 BESPAAR ENERGIE: BEDRIJF OF KANTOOR
Bespaar op je energiefactuur !
Ontdek tips om te besparen in je bedrijf op je energie zoals elektriciteit, gas, water...
 TOOLS EN ZOEKEN
Overnames
Volg online welke bedrijven te koop staan of klaar staan om over te nemen.
Faillisementen / Oprichtingen
Welke bedrijven gingen in België vorige maand failliet en welke bedrijven werden opgericht.
Postcodes en Posttarieven
Zoek via NetOnline Belgische postcodes op en de tarieven voor briefwisseling.
Vertalen
Bent u op zoek naar een vertaling ? Via onze vertaalmodules kunt u vertalen.
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z