logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 LIFESTYLE
Startpagina
 RUBRIEKEN
Beauty & Verzorging
Gezondheid
Kind & Opvoeding
Sport & Beweging
Baby
Seks & Relatie
Etiquette
Rich & Famous
Mode
Bekende personen
Dieet & Voeding
Mysteries & Weetjes
 DATING
Dating
 CALCULATORS
BMI calculator
BMR calculator
Calorie calculator
Caloriemeter
Streefhartslag meter
 LINKS
Gezondheid
Lifestyle
Kunst
Hobby
Spiritualiteit
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Mama, dat lust ik niet!

Hoe moet je omgaan met moeilijke eters of kinderen die bepaalde voeding weigeren? Hieronder lees je er alles over…

 

Aan tafel!
Het is zondag en je hebt je uitgesloofd om iets lekkers op tafel te zetten: asperges met lamsvlees en pommes dauphinois. Je roept snel iedereen aan tafel, want anders wordt het eten koud. Je schept het heerlijke eten nog maar op of daar zie je de lange gezichten van je kinderen al. “Mámá, ik lust dat níet!” “En ík heb geen honger!”
Je zegt aan je kinderen dat ze alles moéten opeten. Waarop je kinderen nog viezere gezichten beginnen te trekken. Na enkele minuten gezaag en gezeur geef je ze uiteindelijk het restje van de appelmoes en kip van gisteren. Pfff, nu hebben ze toch nog iets binnen… denk je.

Klinkt dit bekend in de oren?
Hoe kan je er nu voor zorgen dat jouw kinderen tóch eten wat de pot schaft? En dat eten samen met je kids een aangename periode wordt?

Volgende tips kunnen ervoor zorgen dat het wél gezellig wordt aan tafel:

  • Roep je kinderen tijdig aan tafel zodat ze rustig hun spel kunnen afmaken of hun huiswerk en lessen kunnen onderbreken.
  • Eet zoveel mogelijk op vaste tijdstippen. Eet aan tafel, niet voor de televisie of rechtstaand.
    Gewoonlijk hebben de meeste kinderen om zes uur honger: hun lijf vraagt om een nieuwe stoot energie en als ze die niet krijgen, worden ze hangerig, huilerig of ronduit vervelend.
    Probeer dit moment voor te zijn, door op tijd aan tafel te gaan. Eet zoveel mogelijk elke dag op hetzelfde tijdstip.
    Als u de maaltijd toch moet uitstellen, omdat je langer moest werken bv., geef dan vooraf iets anders te eten aan je kinderen.
    Een kind dat honger heeft, moet gevoed worden. Bedenk ook dat als je kind te laat eet, het later inslaapt en vaak onrustiger slaapt.
  • Zorg dat iedereen mee verantwoordelijk is voor de maaltijd. Laat je kinderen mee de tafel dekken en afruimen, laat ze mee beslissen over het menu, kook eens samen.
    Kinderen kunnen goed meedenken over wat ze willen eten. Je kan ze bijvoorbeeld het dessert laten bedenken. Of je kan hen vragen wat er nog meer in de soep zou kunnen.
    Praat ook over wat eetbaar is en wat niet, wat dieren eten en mensen niet en waarom. Zo zal je kind geïnteresseerd geraken in gezonde voeding.
    Kinderen zijn meestal ook nieuwsgierig naar de bereiding van het eten. Probeer je kinderen zo veel mogelijk te laten helpen. Van het vullen van de bak met water waarin je de groenten wast, tot het dekken van de tafel.
    Als ze groter worden, zullen ze steeds meer willen doen. Van het roeren in een hete pan en het schillen van de aardappelen, tot het versieren van schotels en borden.
    Dit zal je kinderen ertoe aanzetten te proeven van het eten, want het heeft tenslotte meegeholpen aan het bereiden van de maaltijd.
  • Pas de voeding en de hoeveelheid aan de leeftijd van je kind aan. Schep niet te veel op het bord.
    Het is belangrijk dat je kind plezier heeft – en houdt – in eten. Schep dus niet te veel tegelijk op. Zo ziet je kind niet op tegen een onnoemelijke berg eten en kan hij misschien zelf eens om een extra portie vragen. Dat lokt dan bij jou weer een leuke reactie uit (“Jongen, leuk dat je het zo lekker vindt!”) en dat komt de sfeer ten goede.
  • Zorg voor een goede sfeer aan tafel. De tafel is geen plaats om ruzies uit te vechten. Wijs jonge kinderen niet voortdurend op hun gemors of getreuzel. Benadruk wat goed gaat!
  • Breng afwisseling in het eten. Maak het spannend en prettig. Bedenk bv. bij elk recept een leuke naam.
  • Jonge kinderen dwingen om iets te eten werkt vaak averechts. Je kan kinderen wel vragen om te proeven. Proberen heeft iets positiefs, dwingen niet.
    De smaak van een kind is in ontwikkeling. Eenmaal geen erwtjes, wil niet zeggen dat het kind de volgende keer ook geen erwtjes wil eten.
    Doe elke keer of je van niets weet en bied alles aan wat je zelf ook eet.
    Leer een kind dat het iets wat het echt niet lekker vindt ook niet volledig hoeft op te eten. Maar dat er wél altijd iets geproefd moet worden van alles wat er op tafel komt. Eén hapje. Dat kan verrassende momenten opleveren: “Mmm, veldsla vind ik héél erg lekker mam!”
  • Gebruik eten nooit als straf of beloning.
    Vroeger haalden ouders afschuwelijke dingen uit om een kind te laten eten. Neusjes werden dichtgeknepen zodat de lepel eindelijk naar binnen kon. En sommige kinderen werden opgesloten in de garage, net zolang totdat het bord leeg was.
    De kans is groot dat deze kinderen een ongezonde relatie hebben ontwikkeld met voedsel.
    Om dat te voorkomen is het belangrijk om een kind niet te dwingen iets te eten wat hij of zij echt niet wil. Het ‘voor-straf-geen-toetje’ is niet zo’n goed idee. Het belonen met een toetje evenmin, trouwens. In beide gevallen kan er een ongezonde relatie met eten ontstaan, waarbij het ontwikkelen van eetstoornissen op latere leeftijd, zoals anorexia, niet denkbeeldig is.
  • Toon zelf het goede voorbeeld. Maak zelf genoeg tijd om te eten, toon hoe je zelf kan genieten van het eten, hoe je nieuwe smaken uitprobeert.
    Kinderen doen na wat ze zien. Als de ouders samen eten met de kinderen in plaats van apart, leren ze van uw gedrag. Tenzij u zelf beroerde tafelmanieren heeft, zal uw kind dus een goed voorbeeld krijgen.
    Wat daar ook bijhoort is dat je met regelmaat aan elkaar vertelt hoe lekker het eten is, en dat degene die het heeft klaargemaakt een complimentje verdiend. Als je kinderen dan eens ergens anders eten, zal je versteld staan van hoe goed ze het eigenlijk al blijken te kunnen.
  • Maak afspraken aan tafel en zorg dat je met je (eventuele) partner eensgezind optreedt.

Pak niet alles tegelijk aan. Elke week één ander aandachtspunt zal voor een goed resultaat zorgen.
Eet smakelijk!

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 28/10/2009
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent lifestyle en gezondheid
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 
 ADVERTISING
 TOOLS & ZOEKEN
Interessante artikels
Ontdek leuke en interessante artikels omtrent relatie, seksualiteit, lifestyle, kinderen,...
Vind de date van je leven
Op zoek naar een partner of vrijgezel voor een relatie of vriendschap ?
Bereken je BMI
Bereken via NetOnline.be js BMI. Is je BMI goed of kan je hem verbeteren ?
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z