logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 LIFESTYLE
Startpagina
 RUBRIEKEN
Beauty & Verzorging
Gezondheid
Kind & Opvoeding
Sport & Beweging
Baby
Seks & Relatie
Etiquette
Rich & Famous
Mode
Bekende personen
Dieet & Voeding
Mysteries & Weetjes
 DATING
Dating
 CALCULATORS
BMI calculator
BMR calculator
Calorie calculator
Caloriemeter
Streefhartslag meter
 LINKS
Gezondheid
Lifestyle
Kunst
Hobby
Spiritualiteit
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Wandelen: hoe begin je eraan

Wandelen heeft zich in BelgiŽ ontwikkeld  tot een massasport.  Het is heel goedkoop en je bent in onafzienbare tijd een fitte sporter.  Wandelen blijkt een bijzonder gezonde tak van sport die de gewrichten spaart, want het hele lichaam krijgt maar met een geringe belasting te maken.

Zo is de drukbelasting op de voet ongeveer drie keer lager dan bij het joggen.  Het is daarom aan te raden om eerst te wandelen vooraleer over te schakelen tot joggen.  Mensen met slijtageverschijnselen aan de gewrichten van de onderste ledematen en aan de wervelkolom kunnen zich ten volle uitleven zonder veel last te krijgen. 

Doelgroep
Wandelen is geen extreme  sport, maar een ontspannende recreatieve sportactiviteit die kan worden beoefend door iedereen.  Voor zowel getrainde als ongetrainde sporters, voor jong en oud, voor gezonde en minder gezonde mensen is wandelen heel gemakkelijk te leren.

Sportuitrusting
Gemakkelijke kledij die heel comfortabel zit vormt de ideale uitrusting.  Hou natuurlijk rekening met de wisselende seizoenen.  Ondanks dat wandelen heel voorzichtig met gewrichten omgaat is het toch aan te raden goede sportschoenen te kopen.  De schoen moet bij de hielen een vaste versteviging hebben die de hele hiel omvat en nauw om de voet sluit.  Om de afrolbeweging van de voet en het afzetten van de tenen bij wandelen te ondersteunen, moet de schoen bij de voorkant van de voet buigzaam en veerkrachtig zijn.

Wandelhouding en techniek
Aangezien het een alledaagse houding is hoef je geen lange oefentrainingen te volgen.  Een rechte romp met het hoofd in het verlengde van de wervelkolom vormt een correcte houding.  Laat daarbij je schouders ontspannen rusten.  De arm mag bij het vooruitzwaaien niet boven de borstkas uitkomen.  Bij het terugzwaaien komt de hand ter hoogte van de heup.

De afroltechniek
Zorg ervoor dat de tenen tijdens het afzetten in de looprichting wijzen.  Zet eerst de hiel af; vervolgens rolt u de hele voet tot aan de tenen volledig af.  Om de gewrichten te sparen zijn de knieŽn tijdens de afzetfase licht gebogen.

Ademhaling
Bij een juiste ademhaling ademt u diep, maar niet maximaal in en uit.  Vermijd oppervlakkig en snel ademen.  Eigenlijk verloop de ademhaling voor iedere persoon anders en individueel.  Probeer na drie passen in te ademen en na de daaropvolgende drie weer uit te ademen.

 

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 20/7/2006
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent lifestyle en gezondheid
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 
 ADVERTISING
 TOOLS & ZOEKEN
Interessante artikels
Ontdek leuke en interessante artikels omtrent relatie, seksualiteit, lifestyle, kinderen,...
Vind de date van je leven
Op zoek naar een partner of vrijgezel voor een relatie of vriendschap ?
Bereken je BMI
Bereken via NetOnline.be js BMI. Is je BMI goed of kan je hem verbeteren ?
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z