logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 LIFESTYLE
Startpagina
 RUBRIEKEN
Beauty & Verzorging
Gezondheid
Kind & Opvoeding
Sport & Beweging
Baby
Seks & Relatie
Etiquette
Rich & Famous
Mode
Bekende personen
Dieet & Voeding
Mysteries & Weetjes
 DATING
Dating
 CALCULATORS
BMI calculator
BMR calculator
Calorie calculator
Caloriemeter
Streefhartslag meter
 LINKS
Gezondheid
Lifestyle
Kunst
Hobby
Spiritualiteit
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Krachttraining in een fitnesscentrum: mijn eerste kennismaking

Iedereen die zich wil inschrijven in een fitnesscentrum wordt normaal gezien onderworpen aan een krachttest.  Dit is een minimumcriteria waaraan elk fitnesscentrum zou moeten voldoen.  Daardoor weet zowel de sporter als het sportcentrum waar het krachtniveau ligt.  Wij geven je alvast een chronologisch verloop van zon krachttest.

De krachttest:
Elk lid krijgt een persoonlijk programma voor kracht.  Het programma zal bestaan uit een serie van 10 of meer toestellen.  Na een aantal weken zal men een nieuwe krachttest krijgen.  Daardoor kan men opbouwen en telkens de lat hoger leggen.

Om het programma op te stellen moet voor elk krachttoestel nagegaan worden wat de klanten maximaal aankunnen.  Men zal bij elk toestel kijken hoeveel kilo je kan verzetten in n beweging.  Dit maximum wordt op een algemene fiche/chip genoteerd.  Uiteraard wordt nooit op dit maximum getraind, dit om kwetsuren en overbelasting te voorkomen.  De algemene trainingsnorm ligt tussen de 65% en 70% van de maximale krachttest per toestel.  Deze waarde wordt ook opgenomen op jouw fiche/chip.  Sommige fitnesscentra kunnen bijkomstig de zithoogte en de armpositie opnemen per toestel.  Daardoor kan de sporter zijn/haar oefeningen steeds perfect uitvoeren.

Bij het testen wordt er zeer goed opgelet (door de fitnessbegeleider) dat de testpersoon niet te veel hulpspieren gebruikt bij het uitvoeren van de verschillende oefeningen.  Bijvoorbeeld, bij de shoulder press gaat men gemakkelijk gebruik maken van de rugspieren waaruit men dan kan besluiten dat het gewicht te zwaar is.

Opwarming:
Vooraleer men begint aan een krachtcircuit wordt er steeds goed opgewarmd.  Een goede opwarming duurt ongeveer tussen de 5 10 minuten.  Je kan hiervoor verschillende toestellen gebruiken zoals de roeier, ligfiets, fiets, loopband en andere cardiotoestellen.

Training:
Om kracht te trainen neemt de sporter plaats op het eerste toestel.  Tijdens de training tracht men zoveel mogelijk de juiste volgorde van de verschillende krachttoestellen te volgen.  Daardoor worden de verschillende spiergroepen afwisselend getraind.  De toestellen zijn zo opgesteld zodat de verschillende spiergroepen afwisselend worden getraind.  Eerst worden de benen getraind en daarna de armen, dit voor een goede circulatie van het bloed.  Door de gegevens op de fiche/chip weet de sporter op welk gewicht hij/zij moet trainen.

Enkele trainingstips:

  • Correcte uitgangshouding
    Pas het toestel aan tot je de gewenste positie bekomt.  De toestellen zijn voorzien van een draaipunt.  Dit draaipunt moet overeenkomen met het draaipunt van je gewicht.
  • Let bij de krachttraining op de juiste ademhaling
    De bewegingen gebeuren langzaam zonder tempoveranderingen.  Adem uit bij het optillen van het gewicht (wanneer de getrainde spier zich samentrekt).  Adem in als u het gewicht weer laat zakken (wanneer de spier weer lang wordt).
  • Rugbelasting
    De toestellen zijn zodanig ontwikkeld dat er zo weinig mogelijk belasting op de rug komt, behalve bij de leg curl in buiklig.  Op dat toestel is het beter onder te doseren dan een zwaar gewicht te plaatsen.  Bij elk toestel moet je altijd de positie van de rug benadrukken zodanig deze niet wordt overbelast.
  • Overstrekken
    Overstrekken van gewrichten is uit den boze omdat er op die manier gemakkelijker letsels kunnen ontstaan.  Let vooral op het elleboog- en kniegewricht.


Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 23/6/2006
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent lifestyle en gezondheid
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 
 ADVERTISING
 TOOLS & ZOEKEN
Interessante artikels
Ontdek leuke en interessante artikels omtrent relatie, seksualiteit, lifestyle, kinderen,...
Vind de date van je leven
Op zoek naar een partner of vrijgezel voor een relatie of vriendschap ?
Bereken je BMI
Bereken via NetOnline.be js BMI. Is je BMI goed of kan je hem verbeteren ?
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z