logo
Als startpagina
Zoek dienst / product
 
Home Nieuws Entertainment

Business

Carriere Geld ICT Auto Wonen Reizen Lifestyle Fun Culinair Sitemap
auto
Auto

Jobs


Immo


Weer

Dating

Lenen

Reizen


Games

windows dedicated server hosting by COMBELL
WorkTalia Vacatures
 LIFESTYLE
Startpagina
 RUBRIEKEN
Beauty & Verzorging
Gezondheid
Kind & Opvoeding
Sport & Beweging
Baby
Seks & Relatie
Etiquette
Rich & Famous
Mode
Bekende personen
Dieet & Voeding
Mysteries & Weetjes
 DATING
Dating
 CALCULATORS
BMI calculator
BMR calculator
Calorie calculator
Caloriemeter
Streefhartslag meter
 LINKS
Gezondheid
Lifestyle
Kunst
Hobby
Spiritualiteit
 CHANNELS
Actualiteit
Entertainment
Ondernemen
Auto & Mobiliteit
Financieel & Geld
ICT & Internet
Immo & Wonen
Jobs & Carrière
GSM & Telecom
Reizen & Vakantie
Lifestyle & Gezond.
Gastronomie
Games & Fun
Zoekertjes
Links

 
  ARTIKELS - DETAIL
Een zo effectief mogelijke vetverbranding tijdens het sporten !

Naast het feit dat we sporten om te bekomen van de dagelijkse stress is sporten voor velen een uiterst effectief middel om af te slanken. Maar met welke intensiviteit moet je sporten om zo goed mogelijk vet te verbranden?

Welke brandstof gebruikt uw lichaam?
Als je sport bepaald de intensiviteit van je training welke brandstof gebruikt wordt voor de energieleverantie. Voor vetverbranding train je het best op een hartslag die op 60% tot 70% ligt van je maximale hartslag. Dit komt omdat op deze hartfrequentie de meeste energie uit vetten gehaald wordt ( ongeveer 50% ). Dit wil niet altijd zeggen dat sporten op een hogere intensiviteit minder vetten verbrand. Als je bijvoorbeeld sport op een hartslag die op 85% van je maximum hartslag ligt kan het zijn dat je meer vetten verbrand ook al ligt dan het percentage energie die uit vetten gehaald wordt op 40%. De andere energiebron is de glucose die aanwezig is in de spieren. Een voorbeeld om alles duidelijk te maken:

  • Training op 65% van je maximum hartslag
    Totaal aantal verbrande calorieŽn: 180
    Percentage vetverbranding: 50%
    Totaal aantal calorieŽn uit vet: 90
  • Training op 85% van je maximum hartslag
    Totaal aantal verbrande calorieŽn: 260
    Percentage vetverbranding: 40%
    Totaal aantal calorieŽn uit vet: 156

Zoals je hierboven ziet is het dus ook afhankelijk van welke sport je doet en natuurlijk hoelang. De grote voordelen van een training op 60% - 70% van je hartslag zijn:

  • Minder uitgeput na een training
  • Minder kans op blessures
  • Training is langer vol te houden


Maximum hartslag
Je maximum hartslag is eenvoudig zelf te bereken via de formule: 220 Ė je leeftijd

Je hartslag meten
Tegenwoordig zijn hartslagmeters niet zo duur meer en zijn ze ook vrij accuraat dus is het trainen met een hartslagmeter misschien wel handig. Klik hier om een artikel te lezen over hartslagmeters Een hartslagmeter is wel niet noodzakelijk. Als je tijdens je training je hartslag checkt via uw hals of pols en dit voor 15 seconden en dan de uitkomst maal 4 doet. Al moet gezegd worden dat dit niet altijd even nauwkeurig is.

Sporten: 's morgens en na het eten
Al lijkt dit verschrikkelijk voor velen, 's morgens sporten heeft zijn voordelen: onze suikerspiegel is 's morgens vrij laag. Dan komt de energie die ons lichaam nodig heeft vooral uit vetverbranding. Ook na het eten een wandeling maken of een beetje sporten is goed in die zin dat het voorkomt dat de opgenomen calorieŽn zich kunnen omzetten in vetten.

Heb je er tijd voor?
Veel is afhankelijk van hoeveel tijd je beschikbaar hebt om te trainen. Heb je veel tijd beschikbaar is het beter om een zo optimaal mogelijke training in te lassen. Heb je iets minder tijd kan je de intensiviteit licht opdrijven.

Zoals bij veel is hier ook het gezegde van toepassing: De volhouder wint!

Bron - NetOnline Redactie - Geplaatst op: 24/8/2005
© 2007 - NetOnline.be. Geen enkel artikel mag overgenomen worden zonder toestemming van NetOnline.be.

Meer artikels omtrent lifestyle en gezondheid
Dit artikel aanbevelen aan een vriend, kennis ?
NetOnline kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de inhoud van derde websites en voor de inhoud van website waarnaar het linkt.

 

 
 ADVERTISING
 TOOLS & ZOEKEN
Interessante artikels
Ontdek leuke en interessante artikels omtrent relatie, seksualiteit, lifestyle, kinderen,...
Vind de date van je leven
Op zoek naar een partner of vrijgezel voor een relatie of vriendschap ?
Bereken je BMI
Bereken via NetOnline.be js BMI. Is je BMI goed of kan je hem verbeteren ?
© NetOnline 2011 - Privacy policy | Disclaimer | Hosting by COMBELL | Adverteren | Contact | Sitemap
beste www-sites:a- b- c- d- e- f- g- h- i- j- k- l- m- n- o- p- q- r- s- t- u- v- w- x- y z